Forum Dive Trek Group

Zastanów się zanim coś napiszesz - ktoś może to przeczytać...

 

 


"  Strona główna "  FAQ "  Szukaj "  Użytkownicy "  Grupy "  Statystyki "  Rejestracja "  Zaloguj "  Album

Poprzedni temat :: Następny temat
Istria Expedition 2015
Autor Wiadomość
Robert Zaremba Płeć:Mężczyzna
Hajowatha

Stopień nurkowy: Instruktor SDI
Dołączył: 30 Mar 2012
Posty: 11
Skąd: Katowice
PostWysłany: 18-01-2015, 20:36   Istria Expedition 2015 Dodaj użytkownika do listy ignorowanych Odpowiedz z cytatem

Istria Expedition 2015

Na długi weekend majowy 2015 (25.04-03.05) wybieramy się do Chorwacji. Planujemy połączyć rodzinny wypoczynek z nurkowaniami na fantastycznych wrakach zalegających wokół półwyspu Istria.

Oczywiście odwiedzimy legendarny już wrak Barona Gautscha. Jako bazę wypadową wybraliśmy Pulę. To klimatyczne miasteczko, największe na półwyspie Istria, położone jest na południowym skraju półwyspu nad Morzem Adriatyckim.

Wyjazd ma charakter niekomercyjny. Nie jesteśmy jego organizatorem, a jedynie poszukujemy osób, z którymi miło spędzimy czas. Oznacza to, że każdy sam płaci za swoje nurkowania i zakwaterowanie. Każdy nurkuje na własną odpowiedzialność i w zakresie posiadanych uprawnień. Dojazd we własnym zakresie.

Poniżej trochę informacji. Część z nich jest w tzw. langłydżu Very Happy

Pozostały nam 4 miejsca dla nurków tzw. technicznych Very Happy

Jeżeli chcesz dołączyć napisz do:
Gerard - gerard@okeanos.net.pl lub zadzwoń 691 520 710.
Robert - Zarembarobert@wp.pl lub zadzwoń 506 104 262

Poniżej dokładny opis naszej wyprawy.

PULA

Pula jest położona na siedmiu wzgórzach (Kaštel, Zaro, Arena, Sv. Martin, Opatija sv. Mihovila, Mondipola i Pra Grande) w południowej części Istrii. Znajduje się w głębokiej zatoce, otoczona przez małe wyspy (Sv. Jerolim oraz Kozad). Miasto zajmuje 5165 ha. W Puli jak i w całej Istrii ogromny wpływ ma klimat śródziemnomorski. Średnia temperatura w lutym to 6,1°C a w lipcu i sierpniu 26,4 °C.

Najpóźniej od V w p.n.e tereny dzisiejszej Puli zamieszkiwali Ilirowie, aż do roku 177 p.n.e. kiedy to obszar ten zajęli Rzymianie. Od 43 r. Pula stała się kolonią rzymską (nazwaną przez nich Pietas Julia) przez co została ważnym ośrodkiem administracyjnym i handlowym. W tym czasie miasto przeżywało okres świetności czego dowodem są liczne zachowane budowle z tego okresu (amfiteatr, łuk triumfalny, świątynia Augusta). W 425 Pula została siedzibą biskupstwa. Gdy Cesarstwo rzymskie upadło, Pula przeszła pod wpływy Bizancjum. W 1145, podobnie jak inne miasta półwyspu, Pula została zmuszona do złożenia przysięgi Wenecji, lecz pięć lat później w1150 miasto zbuntowało się i w efekcie zostało splądrowane. W 1334 miasto zostało zajęte przez Republikę Wenecką. W wyniku licznych epidemii dżumy i malarii liczba mieszkańców spadła do 300. Została jednak ponownie zasiedlona przez uchodźców z Bośni i Dalmacji, którzy uciekali przed najazdem Turków.
Miasto ponownie odzyskało świetność w XIX. Zbudowano stocznie, pierwsze zakłady przemysłowe, fortyfikacje, uruchomiono komunikację kolejową, a arystokracja zaczęła przyjeżdżać tu w celach rekreacyjnych. Pula stała się ważnym portem handlowym i wojskowym, a po 1866 r. główną bazą marynarki wojennej Austro-Węgier. Po I wojnie światowej całą Istrię wraz z Pulą zajęli Włosi. Po drugiej wojnie światowej zniszczone miasto przypadło Jugosławii, a po jej rozpadzie Chorwacji.
W starożytności Pulę zamieszkiwało 30 tys. mieszkańców. W średniowieczu miasto opustoszało za sprawą epidemii dżumy i malarii i liczba mieszkańców spadła do 300. Pod koniec XIX w. żyło tu 40 tys. mieszkańców, a w1910 r. 60 tys. Według danych na rok 2001 miasto zamieszkiwały 59 594 osoby.
Najważniejsze zabytki Puli to
Amfiteatr rzymski
Świątynia Augusta I wiek
Katedra Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Puli
Ratusz zbudowany w XIII wieku.
Zamek z XVI wieku .
Kaplica Santa Maria Formosa
Podwójna Brama z I wieku
Brama Herkulesa zbudowana w I wieku
Łuk Sergiusza z I wieku
Mały Teatr Rzymski

ZAKWATEROWANIE

Mieszkamy w domkach na campingu Indije położonym malowniczo nad samym Adriatykiem. Koszt wynajęcia to ok. 800 za tydzień za cały domek.

Domki
Otoczony śródziemnomorskim lasem sosnowym ośrodek Camping Indije jest usytuowany obok kamienistej plaży w miejscowości Banjole. Oferuje on dobrze wyposażone przyczepy mieszkalne z aneksem kuchennym i niewielkim tarasem. Na terenie obiektu mieści się restauracja, bar i sklep spożywczy. W cenę zakwaterowania wliczono pościel i ręczniki. Do dyspozycji Gości jest łazienka z prysznicem i ręcznikami.
Na miejscu panują dobre warunki do uprawiania rozmaitych form aktywnego wypoczynku. W okolicy przebiegają trasy do joggingu i ścieżki rowerowe.
Park przyrody Kamenjak jest usytuowany 4 km od ośrodka Camping Indije, a Park Narodowy Wysp Briońskich jest oddalony o 18 km.
Domki oferują miejsce parkingowe, niewielki taras z częściowym widokiem na morze oraz salon z aneksem kuchennym. Do dyspozycji Gości jest także łazienka, sypialnia z łóżkiem podwójnym, sypialnia z 2 łóżkami pojedynczymi i dodatkowe łóżko dla dziecka do 12. roku życia.
Klimatyzacja jest dostępna za dodatkową opłatą.
Wyposażenie domku: widok, taras, telewizor, kanały satelitarne, klimatyzacja, część wypoczynkowa, ogrzewanie, drewniana podłoga / parkiet, szafa / garderoba, prysznic, toaleta, łazienka, aneks kuchenny, lodówka, przybory kuchenne, płyta kuchenna, ekspres do kawy, ręczniki, pościel
Bezpłatne WiFi jest dostępne we wszystkich pokojach.
Powierzchnia domku: 24 m²
Sypialnia 1: 2 łóżka pojedyncze, 1 łóżko piętrowe
Sypialnia 2: 1 łóżko podwójne
Zdecydowanym atutem tej lokalizacji jest fakt, że baza nurkowa, z którą będziemy pływać znajduje się na terenie kempingu. Odpada więc czas związany z dojazdem i kłopoty z przechowywaniem sprzętu.
Więcej informacji na temat warunków zakwaterowania i rezerwacji znajdziecie tutaj.
Plan kempingu znajdziecie tutaj: Map-Camping Indije Domki można zarezerwować też przez bazę nurkową. Możemy wybrać sobie wtedy konkretny numer domku, w którym chcielibyśmy zamieszkać. Cennik, który otrzymaliśmy z bazy znajduje się tutaj: Mobile homes-Arenaturist 2015 EURO

NURKOWANIE

Partnerem naszych nurkowań będzie baza Indie. Nurkowaliśmy już z tą bazą więc mamy pewność, że jest dobrze zorganizowana. Oczywiście na miejscu istnieje możliwość nabicia butli również nx, O2 i tmx.
Nurkujemy w dwóch grupach – początkującej i nieco bardziej zaawansowanej.
Grupa pierwsza, nazwijmy ją, „rekreacyjna” operować będzie do głębokości 25 metrów. Jej celem będą rafy, małe jaskinie i ściany, z których słynie Chorwacja. Do dyspozycji tej grupy będzie szybka łódź przeznaczona dla sześciu nurków. Oczywiście wszystkie nurkowania będą z lokalnym przewodnikiem.
Więcej na temat „rekreacyjnych” miejsc nurkowych znajdziecie tutaj.
Dla osób chętnych istnieje możliwość zorganizowania szkoleń podnoszących uprawnienia.
Grupa druga, nazwijmy ją szumnie, „techniczna” nurkować będzie generalnie na wrakach położonych w przedziale głębokości od 30 do 45 m. Poruszać się będziemy wygodną łodzią przeznaczoną dla max. 14 nurków. W planach mamy 5 dni nurkowych, po dwa nurkowania dziennie, począwszy od 26 do 30 kwietnia.

Wstępny plan nurkowań wygląda następująco:
Dzień 1 – Baron Gautsch – 2 nurkowania
Dzień 2 – Hans Schidt – Dezza
Dzień 3 – John Gilmoure – Varese
Dzień 4 – Rossarol (stern part) – Golub (lub druga część Rossarol’a)
Dzień 5 – Luana – Draga

Oczywiście jest to plan wstępny, który może ulec delikatnym zmianom np. ze względu na pogodę. Koszt dnia nurkowego tzn. dwa nurkowania na wrakach wynegocjowaliśmy na 70 euro. W cenie zawarte jest napełnianie butli powietrzem oraz 15 litrowa butla na drugie nurkowanie (ew. przetoczenie jeżeli ktoś używa twinsetu). Baza oferuje także możliwość przygotowania lunch’u na łodzi w cenie 8 euro/osoba.

Dla chętnych osób planujemy zorganizować również wypłynięcie na wrak Vis (prawdopodobnie 01 lub 02.05) jednak z uwagi na głębokość jest to raczej miejsce dla zaawansowanych płetwonurków.
Ze względu na rodzaj i głębokość nurkowań, minimalne uprawnienia dla grupy „zaawansowanej” to Deep Diver. Mile widziana będzie również specjalizacja wrakowa.
Więcej informacji na tematu bazy znajdziecie tutaj.

Opis planowanych wraków poniżej.

BARON GAUTSCH
Maximum depth: 39 meters
Minimum depth: 28 meters
Length: 89 meters
Width: 11,5 meters
This is an Austrian traveling ship and is the most popular destination in Istria.
It was built in year 1908 and sunk by hitting the mine on the 14.08.1914.
It was transporting family members of Austrian officers on the line Boka Kotorska –Mali Losin – Trieste.
Wishing to shorten traveling time, the ship had tried to come through the mine field, which is 9 NM far from Rovinj, because supposedly that way went some merchant ship, but with the left flank had touched a mine and sank in a short time.
The ship is protected by the Ministry of Culture in Republic of Croatia.
Diving is possible only through diving centers that have special approval of the Ministry of Culture, and entering the ship is allowed only through the first two decks, because of the safety reasons.
The ship is standing in a right position, very well preserved and it gives unforgettable pleasure to divers.
baron

GIUSEPPE DEZZA
Maximum depth: 37 meters
Minimum depth: 28 meters
Length: 73 meters
Width: 7,5 meters
This is an Italian minesweeper, built on the 12th of September in 1913, sunk on the 17th of August in 1944. The ship was called “Pilade Bronzetti” until 1929, and that year it has changed a name into “Giuseppe Dezza” and in September 1943 it has turned into torpedo fleet of German navy and changed the name into “TA35”. It was sunk by the British aircraft that spotted it during a routine scout flight. A torpedo has cut it in two pieces, so the bow and stern are at a distance of 50 meters. We usually dive on stern part which is more interesting, standing in a right position with the stern armament and machine guns which can be seen.
dezza

HANS SCHMIDT
Maximum depth: 43 meters
Minimum depth: 35 meters
Length: 99 meters
Width: 11,5 meters
This is an austrian-hungarian merchant ship, built in 1882., sunk on the 06.12.1898. after a crash with Italian ship Capraia on the way from Venice to New York. The wreck is in two parts, a bow which is 10 meters long and the rest part of the wreck is 10 meters away. Diving through the wreck is possible because of its size and passing ability. There is a type of anchor which has not been produced for more than 100 years. In consideration of its oldness, it is very well preserved and interesting for diving. The ship is protected by the Ministry of Culture in Republic of Croatia.
schidt

JOHN GILMOUR
Maximum depth: 44 meters
Minimum depth: 36 meters
Length: 60 meters
Width: 8 meters
This is a merchant steamship with unknown name and it is considered as one of the first ships which was sunk in this area at the beginning of the 1st World War.
During its history, the ship has been changing the owners and flags, so we can’t establish its last name. It was built in English shipyard and equipped with J.Gilmour’s engines, and that’s why it was given this name. The ship is completely preserved and the diving into the wreck is possible. Mainly, there is a good visibility and weak streams.
gilmour
LUANA
Maximum depth: 48 meters
Minimum depth: 38 meters
Length: 70 meters
Width: 11,5 meters
This is a merchant ship, which was sunk in 1943, because of coming over a mine. The bow is separated from the rest part of the ship just for a few meters. The ship is standing in a right position, visibility is always very good, currents are weak and there is a plenty of fish. It is possible to enter the wreck, which is in one piece and very well preserved. The wreck is suitable for technical diving, and it requires more diving experiences because of the depth.

VARESE
Maximum depth: 42 meters
Minimum depth: 33 meters
Length: 72 meters
Width: 9 meters
This is an Italian merchant steamship which was sunk on the 18th January in 1915. It was transporting cargo from Trieste to Tunis and the captain had decided to take a shelter in a port of Pula, because of the storm which was at that time on the north Adriatic. Driving towards the port the ship came over a mine, which has blown the bow. During the dive it is possible to enter the wreck, which is quite wide and safe in its whole length. Wreck Varese is demanded by divers, because of its beauty, safety and simplicity. It is suitable for all sorts of classical and technical diving.

Zapraszamy serdecznie Smile
Przejdź na dół
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
   
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku
Oznacz temat jako nieczytany

Skocz do:  

Powered by phpBB modified v1.9 by Przemo © 2003 phpBB Group

Akagahara style created by NashT.